dinsdag 2 september 2014

Thuis bij actrice Tine Embrechts, mama van Luis Oscar (7) en Emilio (4)

 
Thuis bij actrice Tine Embrechts, mama van Luis Oscar (7) en Emilio (4)

‘Afzonderen heeft nu meer effect dan roepen of straffen’

Op Canvas noemen ze haar Annelies, in Het Peulengaleis speelde ze ‘ons Irène’, in De Kinderpuzzel was ze gewoon Tine Embrechts. Maar voor haar kinderen is ze in de eerste plaats ‘mama’

Tine Embrechts: “Vrijdag hebben we met het gezin nog samen naar De Anneliezen gekeken, ja. De kinderen zien me dan rond lopen met van die rare pruiken. En mijn broer Pieter duikt ook af en toe op het scherm op. Ik vraag me soms af wat het met de kinderen doet om familie op televisie te zien. Of ze voorbestemd zijn voor het publiek? Wellicht wel. Luis Oscar is heel muzikaal. Hij organiseert al concertjes en maakt ticketjes die hij in de straat uitdeelt. Emilio regelt het licht dan. Ik weet niet of kinderen van een boekhouder dat ook doen (lacht). Ze spelen hun spel naar ons voorbeeld.”
Avondrituelen

Tines man is muzikant en Mexicaan. Maar grote verschillen geeft dat niet in de opvoeding. “Onze ideeën over opvoeding zitten heel erg op dezelfde lijn, misschien wel meer dan bij sommige Vlaamse koppels. Alleen is mijn man gelovig en ik niet. Dat maakt dat onze avondrituelen met de kinderen niet dezelfde zijn. Ik zing een liedje, terwijl hij een avondgebed zegt. Het gesprek daarover met de kinderen zullen we later wel voeren. Maar die godsdienstigheid brengt ook een soort beleefdheid met zich. Zo bedanken ze mama altijd voor het eten. Die gewoonte, dat ritueel, zie je hier niet zo vaak meer.”

Natuurlijk zijn er ook huisregels in de artistieke familie. Tine Embrechts “De kinderen moeten eerst fruit eten en krijgen dan pas een koekje, ze mogen maximaal één uur per dag televisiekijken, en de computer is alleen voor in het weekend. Ze leggen zich daar vrij goed bij neer, al proberen ze wel eens: ‘Mama, ik heb dit weekend geen computer gedaan, mag ik dan nu?’ Maar dan zeg ik nee. Ik vind het wel niet altijd eenvoudig om consequent te zijn. Het heeft ook met mijn eigen frisheid te maken. Als ik vermoeid ben, ben ik geneigd sneller toe te geven aan hun vragen.”
Zijn eigen trip

En als ze echt ongewenst gedrag vertonen? Tine Embrechts “Dat is een hele moeilijke. De oudste is soms behoorlijk heftig. Ik merk wel dat het bij brutaal of stout gedrag niet helpt om te roepen of te straffen. Op zijn leeftijd heeft het veel meer resultaat om hem af te zonderen, weg te nemen uit de situatie en rustig met hem te praten. Dan neemt hij het meeste in zich op.”

De jongste vindt Tine Embrechts voorlopig heel handelbaar. “Emilio zit zo hard in zijn eigen trip dat ik er moeilijk boos op kan zijn. Hij hangt enorm aan de lippen van zijn broer. Het is een soort twee-eenheid. Wat de oudste doet, doet de jongste ook. Ze hebben heel weinig conflicten. Vorig jaar zaten ze samen in de kleuterschool. De eerste maanden dat Luis Oscar naar de lagere school ging, waren ze enorm blij als ze elkaar ’s avonds terug zagen. Ze zeiden dat ook tegen elkaar: ‘Ik heb je zo gemist.’ Ik ben echt heel blij dat het zo’n dikke vrienden zijn.”

Hoewel het klef Amerikaans kan klinken, geeft Tine Embrechts graag toe dat ze het fijn vindt om te zeggen dat ze haar kinderen graag ziet. “Ik kan hun ook niet genoeg knuffels en complimentjes geven. Dat ze zich zelf aankleden, hun tanden poetsen en opruimen vind ik heel fijn. Ik probeer dat dan te benoemen. Soms verandert iets van de ene dag op de andere. Pipi op het potje doen bijvoorbeeld: maanden zijn we daar mee bezig geweest. En dan lukt het ineens. Bij de tweede ben ik als mama zo veel rustiger geworden. Omdat je al een kind hebt, weet je dat alles maar tijdelijk is.”
Tine Embrechts door de Triple P-bril

1. Samenwerken als team
Ouders vormen samen een team in de opvoeding van hun kinderen. Dat wil niet zeggen dat ze het overal en altijd met elkaar eens moeten zijn. Het is wel belangrijk om een aantal basisregels overeen te komen. Elke ouder kan daar op zijn eigen manier mee omgaan. Zijn er soms wrijvingen? Door met je partner te praten kun je elkaar beter begrijpen en vervolgens respecteren dat je partner bepaalde dingen in de opvoeding anders doet.

2. Consequent zijn
Goede regels hebben die het samenleven thuis aangenaam maken en je kinderen vertellen wat ze moeten doen, dat is één ding. Er altijd consequent mee omgaan, is een ander ding. Zorg ervoor dat je kinderen de regels opvolgen en zeg hen wanneer ze die overtreden. Zo krijgen kinderen de kans om zich regels eigen te maken. Heb je een keertje niet de fut om consequent te reageren? Geen man overboord. Het wordt maar een probleem wanneer je meer niet dan wel reageert op het overtreden van regels.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten